Is die weerstand van jou of van mij?

weerstand

Ik voel weerstand, nee ik voel weerstand

Spirituele mensen zijn ook net mensen. Ook al doen sommige zich voor alsof ze de 24ste reïncarnatie van Boedhha zijn: ook spirituele mensen kunnen een ander kwetsen of zelfs manipuleren. Spirituele mensen smijten niet met modder, maar met weerstand. En dat? Ja, dat roept bij mij dus enorme weerstand op. Of zit dat nu dus in mij? Ik begrijp het niet, begrijp jij het nog? Lees dan vooral als de wiedeweerga weerstand verder…

Hier voel ik dus echt wel behoorlijk veel eh… weerstand

Een goede leraar zorgt voor weerstand. Dit zijn de letterlijke woorden die tijdens mijn laatste yogadocentenopleiding zijn uitgesproken. Mijn ervaring met weerstand is dat vooral de verlichte vogels graag met deze term gooien. Waarbij ik ze uiteindelijk dus net even iets minder verlicht vind. Soms zelfs tegen het manipulatieve aan. Weerstand zorgt voor groei, dat zul je ook vaak horen. Voel je weerstand? Dan juist doen. Ik weet niet of je zo zwart-wit kunt denken, want als je echt enorm veel weerstand voelt? Dan kun je er ook voor kiezen om het te laten en te vertrouwen op je intuïtie. Ik zie mijn intuïtie als mijn beschermingsveld tegen dingen die mij niet (langer) dienen. Ook vraag ik mezelf eerlijk af of het bijdraagt aan groei, of iemand mij nu aan het manipuleren is of dat ik echt even een schop onder mijn kont nodig heb om een bepaald patroon te doorbreken. Mijn advies aan jou is dan ook om vooral je weerstand te onderzoeken.

>>Scroll naar beneden om te lezen hoe zelfs Oprah Winfrey en Deepak Chopra misbruik maken van jouw weerstand

Weerstand als marketingtool

Eigenlijk wil ik niets ‘negatiefs’ zeggen over Oprah Winfrey en Deepak Chopra. Ik ben gek op allebei. Heb meerdere boeken van Deepak Chopra gelezen, vind Ophray een fantastisch mooi mens en hun medtiation experiences zijn het einde. Daarbij delen wij hetzelfde motto: persoonlijke groei toegankelijk maken voor zoveel mogelijk mensen. Dat ze daar goed geld mee verdienen, daar is natuurlijk niets mis mee. Er is alleen iets wat bij mij weerstand oproept. Ik zie het zelfs als een vorm van marketing manipulatie. Waarbij het volgende vast bedacht is door Gehaaide Gerald van de marketingafdeling en niet door die twee zelf. Althans in dat sprookje wil ik graag geloven én dat doe ik ook. Waar ik het over heb? Lees dan vooral verder.

Ah, dus toch een doorstuurbericht

De eerste keer dat ik het volgende bericht ontvang roept het alles behalve weerstand op. Wat mooi, denk ik zelfs. Het lijkt namelijk geschreven te zijn door de verzender én dit blijkt niet zo te zijn. De tweede keer dat ik het bericht ontvang denk ik: ah mooi dat ze dit doet én het is dus toch een doorstuurbericht. Verder geen oordelen, geen weerstand. Alleen de derde keer dat ik het bericht ontvang verschijnt de weerstand ineens als een jonge Hans Kazàn. Ben je nu wel heel nieuwsgierig geworden? Het gaat om het volgende bericht.

Het ietwat manipulatieve bericht

”Ik ben nu een klein weekje bezig met een meditatie challenge van 21 dagen: Deepak Chopra’s 21 days abundance meditation. De essentie ervan is dat je leert leven vanuit “abundance” dat vertaald wordt naar “overvloed” maar ik vind het woord “genoeg” ook erg passend.

Tijdens de meditatie werk je naar een staat van zijn waarin je voelt dat je genoeg hebt en bent! In alle facetten van je leven. Financieel, gezondheid, liefde, werk etc. Het is echt een hele leuke meditatie vind ik zelf.
 
Je krijgt elke dag een voicememo met een meditatie en een quote voor de dag.
En een kleine opdracht. Deze maak je in een notebook. Je bent er ongeveer 20 minuten mee bezig. Het is echt een fijne meditatie om  op een leuke manier een verdieping in jezelf aan te gaan.
 
Nu is mijn opdracht van de dag een groepje te maken die deze meditatie challenge wil doen. Ik zal dan elke dag jullie de meditaties en opdrachtjes sturen. Er wordt verder niets uitgewisseld, je hoeft met niemand te praten.
De appgroep is er alleen zodat je elke dag de informatie krijgt.”
 

Dit roept weerstand op dus ik doe het maar

Ik antwoord mijn vriendin het volgende: ”Heb hem al gedaan én wat slim van ze dat ze het zo aanpakken, hihi.” Waarop mijn vriendin het volgende antwoord: ”Bij deze opdracht voel ik weerstand. Heeeel slim van ze inderdaad, beetje geniepig zelfs? Maar, omdat ik weerstand voel, “moet” ik dit dus juist doen, anders ben ik een watje”.

Mijn conclusie? We ervaren dus hetzelfde. Blijkbaar zit het er zo ingebakken dat als je weerstand voelt; je iets juist moet doen. Daar maken de marketingmannetjes nu dus zelfs ‘misbruik’ van. Althans zo zie ik het én dat: ja, dat roept bij mij dus weerstand op.